Vuoden metsästysseura Erälaukku ry

29.04.2023 21:32

Vuoden metsästysseura Erälaukku ry

Vuoden metsästysseura on lappilainen Erälaukku ry

Metsästäjäliiton kevätliittokokouksessa palkittiin Vuoden metsästysseura ja tänä vuonna tittelin sai virkeä itälappilainen Metsästysseura Erälaukku ry. Vuonna 1969 perustetun seuran jäsenmäärä on 255 henkilöä ja metsästysmaita seuralla on vuokralla niin Sodankylän kuin Savukosken kunnista yhteensä 15 800 hehtaaria.

Erälaukun kantavana voimana on jäsenistön yhteistyökyky ja aktiivinen talkootoiminta. Tällä vapaaehtoistyöllä on saatu toteutettua niin seuralle kuin kyläläisille ja jopa maakunnallisestikin merkittäviä hankintoja.

Seuralla on metsästysmaja Lokan altaan rannalla. Maja on jäsenistön aktiivisessa käytössä ja sitä vuokrataan myös ulkopuolisille. Ampumaurheilu on seuran yksi merkittävä toimintamuoto. Seuralla on oma ampumarata omalla maalla Puolakkavaarassa. Kilpailutoiminta aktivoitui seuran liityttyä Metsästäjäliittoon vuonna 1983. Jäsenistö on osallistunut vuosien varrella aktiivisesti liiton järjestämiin ampumakilpailuihin.

Seuran suurin talkooponnistus on uusi ja nykyaikaisin varustein rakennettu lahtivaja. Rakentaminen aloitettiin Kelujärvelle vuonna 2010 ja ensimmäiset hirvet roikkuivat vajassa vuonna 2012. Parin vuoden käytön jälkeen tehtiin vielä laajennusosa, jossa on keittiö ja kokoontumistila. Lahtivaja on aktiivisessa käytössä ja seura tarjoaa sitä käyttöön myös muille Sodankylän, Savukosken ja Pelkosenniemen alueella toimiville  metsästysseuroille.

Seura on mukana kenneltoiminnassa ja liittyi Kennelliittoon vuonna 2011. Siitä alkaen seura on järjestänyt eri metsästyskoirarotujen kokeita yhteistyössä muiden seurojen kanssa. Seura tekee lisäksi paljon riistanhoitotyötä, mistä osoituksena on menestyminen Lapin piirin pienpetokilpailussa useampana vuotena.

"Ukkoutuminen" ei seurassa näy, vaan Erälaukku on aina ottanut nuoria jäseniä avoimesti toimintaan mukaan ja palkinnut heitä eri tapahtumien yhteydessä. Johtokunnankin keski-ikä on metsästysseuratoiminnan mittapuulla suhteellisen nuorekas 47 vuotta.

Onnittelut Erälaukulle!