Metsästäjäliiton juhlapeijaisia vietetään myös Lapissa

01.11.2021 17:11
Hirvikeitto

Metsästäjäliitto täyttää tänä vuonna 100 vuotta ja kutsuu juhlan kunniaksi suomalaisia juhlapeijaisiin. Juhlapeijaisia vietetään Rovaniemellä 5.11.2021 klo 11.00 alkaen kauppakeskus Citymarketin pihalla.

Ympäri maata Metsästäjäliitto ja sen piirit, yksittäiset metsästysseurat tai useampi metsästysseura yhdessä järjestävät kaikille avoimen ja ilmaisen peijaistapahtuman yleisellä paikalla kuten torilla, kauppakeskuksen edessä tai muulla keskeisellä sijainnilla. Lapin päätapahtumaa vietetään Rovaniemellä kauppakeskus Citymarketin pihalla. Pääjuhlaa vietetään Helsingin Narikkatorilla lauantaina 6.11. klo 10 -15.

Tarjolla hirvikeittoa

Peijaiset ovat perinteikäs syysjuhla, joita metsästysseurat alkoivat 1950- luvulla järjestää jäsenilleen ja maanomistajille. Siitä kehittyi vähitellen tärkeä osa suomalaista juhlaperinnettä ja erävuotta.

Kuten kaikissa peijaisissa, myös Rovaniemellä vietettävissä juhlapeijaisissa, tarjoillaan hirvikeittoa niin kauan kuin sitä riittää. Samalla on mahdollisuus tutustua metsästäjiin ja metsästykseen harrastuksena ja elämäntapana.  Tarjoilun ohessa on mahdollisuus keskustella alueellamme keskustelua aiheuttavista metsästysaiheista: susista, lyijyrajoituksista, kansallispuistojen perustamisesta tai vaikkapa riistaruoasta.

Metsästysmuseo kerää perinnetietoa peijaisista

Suomen Metsästysmuseo ja Suomen Metsästäjäliitto päättivät yhdessä järjestää suomalaisen metsästysjuhlaperinteen muistitiedon keruun. Museo ottaa mielellään vastaan muistitietoa, puheita, lauluja, ohjelmalehtisiä, valokuvia, videoita ja äänitteitä. Näitä voi tuoda mukanaan peijaistilaisuuksiin eri puolille maata. Keruu kuuluu osana 100 vuotta täyttävän Suomen Metsästäjäliiton juhlavuoden tapahtumiin.

Lisätietoja: