Vuoden Erämies 2000

Vuoden 2000 Lapin Erämieheksi julistettiin savukoskelainen Veikko Alajeesiö. Veikko on pitkän linjan metsästäjäliittolainen. Hän on aloittanut aktiivisen kilpailemisen liiton metsästysampumalajeissa jo 70-luvulla ja kilpailu-ura jatkuu edelleen.

Veikko on ollut piirin kilpailutoimikunnan jäsen vuodesta 1988 alkaen ja sen puheenjohtajaksi hänet valittiin 1990. Pari vuotta aikaisemmin hänet valittiin Lapin piirin hallitukseen, jonka jäsen hän on edelleen. Ansioistaan Lapin piirissä Veikolle on myönnetty hopeinen ansiomerkki, joka muuttui kultaiseksi 1997. Veikko harrastaa metsästystä ja kalastusta, joihin kipinä on saatu Ukin mukana poikasena syntymäkodin maisemissa Sallan Aholanvaarassa. Nykyisessä kotipitäjässään Savukoskella, Veikko on riistanhoitoyhdistyksen metsästyksenvartija ja kolarihirvien jäljestyksen yhteyshenkilö.

Veikko omistaa myös Niekan kennelin, rotuna Länsi-Siperian Laikat, joita ilman Veikko ei lähde metsälle. Hän on myös Lunkkauksen Erä ry:n puheenjohtaja. Ammatiltaan Veikko on rakennusmestari. Leipätyötään hän tekee Lapin Ympäristökeskuksen työmaanpäällikkönä. Työt sopivat hyvin myös harrastuksiin. Paitsi vesihuoltotöitä ja muita varsinaisia rakennustehtäviä, kohteina ovat jokien uiton loppumisen jälkeiset kunnostukset sekä kuntien ja työvoimahallinnon tuella tehtävät ympäristötyöt, joihin sisältyy mm. autiotupien kunnostusta luontoihmisten käyttöön, ulkoilureitistöihin liittyvien tulipaikkojen, laavujen ja muiden palveluvarustusten rakentamista. Työntekijöiden työpanosta on voitu suunnata myös riistan elinympäristöjen parantamiseen.

Koillis-Lapin kuntien alueella käynnistetty luontovalvonnan kokeiluprojekti yhteistyössä alueen työvoimaviranomaisten, riistanhoitoyhdistysten, poliisiviranomaisten ja metsähallituksen kanssa on myös Veikon ohjauksessa. Veikko on yhteistyökykyinen, suora ja rehti erämies, joka pitää tyylikkäästi yllä Lappilaista eräperinnettä.ja jonka panos SML:n toiminnassa Lapissa on huomattava.Veikon vaimo, Lahja on myös aktiivikilpailija ja takavuosien Suomen mestari. Hän on Savukosken Riistanhoitoyhdistyksen toiminnanjohtaja. Ukkina Veikolla on myös mahdollisuus metsästäjäkunnan keski-iän alentamiseen omalta osaltaan.Veikko sai haltuunsa vuodeksi 2000 edellisen Vuoden Erämiehen, Pentti Ojan ojentaman kiertävän reliefin.