Vuoden Erämies 2015

Hannu Jänkälä on vuoden 2015 lappilainen erämies

Vuoden 2015 lappilainen erämies on sodankyläläinen pitkän linjan järjestömies, metsästäjä ja lajin urheilunakin tunteva Hannu Jänkälä.Jänkälä palkittiin tittelillä ansioistaan lauantaina Sodankylässä järjestetyssä Suomen Metsästäjäliiton Lapin piirin Riistarytkäys -tapahtumassa.Metsästysharrastus on Jänkälällä ollut verissä nuoresta pitäen.

– Hirvenmetsästys, metsäkana-ja vesilinnustus sekä jonkin verran myösmuu metsästys hän luettelee.Lajin harrastus on vuosien varrella tuonut luottamusta ja vienyt miehen myös järjestötoimintaan. Vuojärven metsästysseurassa hän on ollut mukana yhdistyksen perustamisesta lähtien ja seuran puheenjohtajana 25 vuotta.

– Seuran päätoiminnat ovat hirvenmetsästys, ampumaratatoiminta, kilpailujen järjestäminen sekä virkistys-ja kämppätoiminta, Jänkälä listaa.Metsästäjäliiton Lapin piirin hallinnossa hän on ollut mukana pitkään, niin piirihallituksen jäsenenä kuin kilpailutoiminnan johdossakin.Sodankylän hirviyhteisluvan vetäjänä mies on toiminut kuusi vuotta ja Sodankylän riistanhoitoyhdistyksen hallinnossakin vuosia.

Omasta metsästysampumaurheilun kilpailutoiminnasta Jänkälä mainitsee lisäksi hirvenhiihdon ja -juoksun, haulikkolajien metsästysammunnat sekä ilma-aselajit.Hirvenhiihdon SM-kisoissa Sodankylässä 2006 hän toimi kilpailunjohtajana, mutta tehtäviin on kuulunut myös oman seuran kisojen järjestämistä, Sodankylän seurojen yhteisiä ja piirin yhteisiä kisoja.

– Perhepiirissä pääasiallinen laji on hirvenhiihto ja hirvenjuoksu. Jälkikasvulla eli kolmella aikuisella tyttärellä on useita Suomen mestaruuksia ja muita SM-mitaleja.Lajin parissa hän on toiminut valmennus-ja ohjaustoiminnassa.

Lähde: Lapin Kansan juttu 18.1.2015.Ilpo Kiuru

Päivitetty 18.1.2015, julkaistu 18.1.2015