Vuoden Erämies 2008

LAPIN ”VUODEN ERÄMIES” ENSIMMÄISTÄ KERTAA NAINEN.

SML:n Lapin piiri valitsi Vuoden Erämieheksi ensi kertaa naisen. Hän on metsästys- ja ampumaurheilussa menestynyt Tuija Jänkälä, maan ehdotonta eliittiä hirvenhiihdossa ja –juoksussa. Sodankyläläistä Vuojärven Metsästysseuraa edustava Jänkälä nimitettiin korkeaan arvoonsa vuodeksi Ylitornion Pessalompolossa pidetyssä piirin ”riistarytkäyksessä”. Aikaisempien vuosien erämiehet ovat olleet ansioituneita hyvinkin erilaisilla eräsektoreilla, nuorisotyöaktiivista ansioituneeseen järjestötoimijaan ja kaikkea siltä väliltä.

Palkitsemispuheessaan piirin puheenjohtaja kertoi tunnustuksen tulevan ennenkaikkea urheiluansioista. Oman menestyksensä ohella, johon sisältyy hirvenhiihdon ja –juoksun Suomen mestaruuksia Tuija on ehtinyt kasvattaa kolme sorjaa tytärtä, joilla kaikilla, Hannalla, Niinalla ja Tiinalla on muun menestyksen ohella myös Suomen mestaruuksia. Jänkälässä riittää pokaalien kiillotusta varmasti aivan riittämiin. Isä Hannun viikonloput täyttää naisten ja kaluston hoito ja huolto, suksien voitelu ja patruunoiden lataus.

-Vaikka liiton alaisuudessa harrastettava metsästysampumaurheilu ei olekaan liiton tärkein toimintasektori, on sillä kuitenkin seuratoiminnassa merkittävä asema. Vaikka lievää hiipumista harrastajamäärissä onkin viime vuosina ollut havaittavissa, on lajien suosio edelleen kuitenkin merkittävän suuri. Pohjoisessa se saattaa jopa ratkaista joidenkin seurojen jäsenyyden. Lapin piirissä on myös joukko henkilöjäseniä, joiden jäsenyys perustuu lähes pelkästään mahdollisuuksiin osallistua liiton kilpailutoimintaan, joka on ainoa tie lajien SM-kilpailuihin, totesi puheenjohtaja.

1 Isä vei Tuijaa kaikkialle

2 Sanomalehti Lapin Kansalle Vuoden Erämies kertoi seuraavaa:

-Isä raahasi minua jo pienenä kaikkialle. Veti ahkiolla, kun en itse päässyt, Tuija taustoittaa rakkauttaan metsään ja liikuntaan. Hänellä oli synnynnäinen lonkkavika, jota ei siihen aikaan parannettu leikkaamalla, vaan hoidettiin niin ettei jalkaa saanut käyttää. Hän joutui kävelemään ottanut myöhemmin menetykset takaisin.

-Siitä lähtien olen liikkunut ja varmasti liikun niin kauan kuin kykenen. Vielä rollaattorillakin, Jänkälä nauraa. Hän kiittää isäänsä siitä, että tämä puhalsi häneen liikunnan ja metsälle menon kipinän. Metsästyskortinkin Tuija suoritti jo 12-vuotiaana.

-Luonto ja liikunta ovat elämänlaatua, jota olen halunnut siirtää omillekin lapsilleni. Heitä on pienestä pitäen viety luontoon, -imetettykin kiepissä. Lapsena saatu kipinä jää elämään, vaikka väliin tulevat opiskelut ja oman perheen perustamiset.

3 Perhe joukkueena

Tuija Jänkälällä on hirvenhiihdossa kaksikin Suomen mestaruutta ja useampia SM- mitaleita. Hirvenhiihdon lisäksi hän hiihtää myös sileää.Viime talvena Rovaniemellä pidetyissä veteraanien MM-hiihdoissa hän oli voittamassa viestikultaa ja otti pronssimitalin 45-vuotiaiden naisten kymmenellä kilometrillä.

Viime kesänä Jänkälät, äiti Tuija ja tyttäret Niina ja Tiina juhlivat Vesannolla hirvenjuoksun SMkisoissa voittamalla viestikultaa perhejoukkueella. -Olen aina haaveillut, että voisimme juosta ja hiitää viestiä perhejoukkueena. Viime kesänä se toteutui ja vieläpä hienosti. Hirvenhiihdossa olisi kiva onnistua yhtä hyvin. Tuija sanoo, että kilpailemiseen tarvitaan kilpailuvietti. –Sitä ei kaikilla ole, vaikka he muutoin olisivat kuinka urheilullisia, hän tuumii ja viittaa mieheensä Hannuun, joka ei kilpaile. Voisi ehkä tässä tapauksessa sanoa onneksi,-huollon kannalta ajatellen.

4 Täysi tusina kaatoja

Entä sitten itse metsästys? Tuija on armoitetun innokas metsästäjä. -Vesilinnustuksesta se alkaa ja hirvenpyyntiin päättyy. Koiran kanssa on mukava kulkea lintumetsällä. Meillä on pystykorvan näköinen ”seropi”, jonka nimi on Kamu. Tuija Jänkälä kaatoi viime syksynä kaksi hirveä, jolloin tusina tuli täyteen. Kaikkiaan siis hän on kaatanut 12 hirveä, joka on melkoinen määrä monellekin metsämiehenä itseään pitävälle. -Kyllä hirvenhiihto ja –juoksu antavat varmuutta metsästykseen, hän vahvistaa.

5 Myös järjestötyötä

Vuoden Erämies on aktiivisen Vuojärven Metsästysseuran pitkäaikainen jäsen. Kun aviosiippa Hannu on ollut seuran johtoelimissä jo 23 vuotta, joista 18 vuotta puheenjohtajana, ei Tuijakaan ole osallistumatta selvinnyt. Muun toiminnan ohessa seura järjestää vuosittain useita hirvenjuoksun ja – hiihdon kilpailuja, joista osa on piirin karsintakilpailuja. Seuran talkootöissä ja kilpailujen järjestelyissä riittää puuhaa. Tuija Jänkälä on ollut takavuosina pari kautta myös SML:n Lapin piirin kilpailutoimikunnan jäsenenä