Vuoden Erämies 2009

Suomen Metsästäjäliitto: Nuori Mikael Yritys Lapin piirin vuoden erämies

Mikael Yritys

Konsta Leppänen, Rovaniemi; Lapin Kansa 3.1.2009

Rovaniemeläinen Mikael Yritys, 19, uskoo vakaasti, että ohjatulla ja järjestäytyneellä toiminnalla metsästysharrastusta voidaan parantaa entisestään. Yritys on nuoresta iästään huolimatta poikkeuksellisen kokenut eränkävijä.

Osoituksena miehen saavutuksista Suomen Metsästäjäliiton Lapin piiri valitsi Yrityksen vuoden 2009 erämieheksi. Palkinto luovutettiin lauantaina liiton perinteisessä Riistarytkäystapahtumassa Pessalompolossa.

Mies itse on maininnasta yllättynyt. - Aivan puskista tämä tuli, en osannut odottaa, Yritys kertoo tunnelmistaan. Monet muut eivät ehkä ole yhtä ihmeissään liiton valinnasta.

Yritys osallistuu aktiivisesti pyyntiin, riistanhoitoon, ampumakilpailuihin ja metsästysseuransa tapahtumiin. Viime vuodesta lähtien hän on myös toiminut seuransa Narkaus-Kämän Erän metsästyksenjohtajana.

Pesti on vastuullinen ja sisältää runsaasti byrokratiaa lupahakemuksien hoitamisesta kaatoilmoitusten laatimiseen. Vanhempien metsästäjien ohjeistuksella homma alkoi kuitenkin nopeasti luistamaan. Seuratoverit ovat kiitelleet nuoren metsästäjän tapaa hoitaa asiat mallikkaasti ja kykyä käyttää tervettä maalaisjärkeä.

Kisa eläimen kanssa

Yritys on käynyt isoisänsä mukana metsällä pikkupojasta lähtien. - 8-vuotiaana kävin ensimmäisen kerran ampumassa ja 10- vuotiaana suoritin metsästyskortin. Kalastamisen aloitin jo aiemmin, Yritys kertoo.

Mies muistaa edelleen ensimmäisen saaliinsa. Yritys kuvailee kokemusta mahtavaksi. - On haaste kisailla eläimen kanssa. Katsoa, kumpi on ovelampi, mies hymyilee.

Silti jo nuorena hän tiedosti, että metsästyksessäkin on pidettävä järki kädessä. Luonnon kantokykyä ei saa ylittää.

Nyt Yrityksen tilillä on jopa kolme kaadettua hirveä, mutta samat periaatteet kantavat yhä. Metsästäjänä hän näkee luonnon kunnioittamisen tärkeänä.

Lapin metsästäjille Yritys antaa kiitosta valistuneisuudesta. - Ainahan on jotain huomauttamista, mutta täällä luonto pidetään hyvässä kunnossa.

Yritys on erityisen halukas aktivoimaan nuoria metsästysharrastuksen pariin. - Rovaniemen alueella on paljon kiinnostusta, mutta kiinnostusta pitäisi ohjata oikealla tavalla, Yritys pohtii.

- Jos joku innostuu ampumisesta intissä, niin silloin ollaan väärällä pohjalla. Tärkeintä on lähteä ohjatusti metsälle opettelemaan.