Vuoden Erämies 2006

VUODEN 2006  ERÄMIES HALLITSEE HIRVIEN ÄÄNTELYN.

Vuoden Erämies on metsästäjä

Vuoden Erämieheksi Sodankylässä pidetyssä Riistarytkäyksessä nimetty rovaniemeläinen kiinteistöhuoltoyrittäjä Matti Kortesalmi hallitsee hirvijahtiin oman pikantin sivuvivahteensa tuovan hirvien ääntelyn käyttämisen. Naaraan kiimauikutus saa uroshirven syksyllä hullaantumaan. Matti kertoo kuulevansa hirven ääntelyn satojen metrien päästä kun on oppinut sitä kuuntelemaan. Uroshirveä kutsuttaessa on osattava myös kuunnella sen uhinaa, kun se lähtee tulemaan kohti. Hirvien keskusteluääntä käyttämällä saa vauhdillakin liikkuvan hirven pysähtymään varmaa laukausta varten. Hirvien äänten hallitseminen antaa muutenkin luonnossa liikkuessa mahdollisuuden niiden elämän seuraamiseen.

Matti innostui metsästämisestä jo poikasena. Hirvenkaatoja on siunaantunut arviolta jo toistasataa. Matin vaimo Tuula suoritti kilpailutoimintaan mukaan lähdettyään metsästäjätutkinnon 80-luvun lopussa, liittyi metsästysseuraan ja on ampunut jo useita hirviä. Muu metsästys on jäänyt molemmilla nykyisin vähälle. Omille maille tehty isohko riistapelto ja hirvien nuolukivet ohjaavat hirvien ja myös muun riistan liikkumista ja ravinnonkäyttöä

Järjestömies

Kortesalmi on kotiseuransa, Ranualla vaikuttavan Piittisjärven Pyytömiesten perustajajäseniä. Hän on toiminut sen puheenjohtajana viitisentoista vuotta. Lisäksi hän on ollut tarmokkaasti mukana parikymmentä vuotta Pyytömiesten ampumarata-toiminnassa, sekä hirvenjuoksun ja –hiihdon kilpailutoiminnassa. Matti on SML:n Lapin piirin hirvenhiihto ja –juoksujoukkueen johtaja, kilpailutoimikunnan jäsen ja myös piirihallituksen pitkäaikainen jäsen. Kilpailutarvikkeiden välittäminen Eräkontista Lapin piirin kilpailuja järjestäville seuroille on ollut hänen sivupuuhanaan jo useiden vuosien ajan.

Aktiivikilpailija yhdessä vaimonsa kanssa

Kilpailemisen metsästysurheilulajeissa Matti on aloittanut 1986, eli jo aikamiehenä. Vaimo Tuula lähti kilpailutoimintaan mukaan kolme vuotta myöhemmin. Taamotuntie 1:n olohuoneessa Rovaniemen Ounasrinteellä riittää kimallusta ja loistetta, kun sinne on koottu Matin ja Tuulan kilpailuissa saavuttamat yli tuhat pokaalia. Seinällä ovat myös molempien kaatamien hirviuroitten täytetyt päät. Kiivaimpina kilpailuvuosina he kiersivät yli viisikymmentä kisaa, mutta nykyisin riittää jo vähän vähempikin. Molemmat ovat kiertäneet myös useita SM-kisoja, mutta mitalit ovat ainakin toistaiseksi jääneet saavuttamatta. Painotus on molemmilla hirvenhiihdon puolella. Harjoitusladulle Ounasvaaralle pääsee lähes suoraan kotipihalta, eikä Toramon ampumaradallekaan ole matkaa kuin reilu kilometri.

Vuoden Erämies sai kunniakirjan ja maineen lisäksi vuodeksi haltuunsa tarkoitusta varten laaditun reliefin.